
Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

Rediffusion: History of Broadcasting and 
Chinese Society in Thailand, 1950s-1970s1 

 
Kornphanat Tungkeunkunt2 

 
    

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                      
1 This article is part of the author’s PhD dissertation research, and was partially 
funded by the Empowering Network for International Thai Studies (ENITS), Institute 
of Thai Studies, Chulalongkorn University, with support from the Thailand Research 
Fund (TRF).  
2 Kornphanat Tungkeunkunt is a PhD student at the Department of Chinese Studies, 
National University of Singapore. She is now a lecturer at the Department of History, 
Thammasat University. 

Abstract

 Rediffusion (Song Siang Thang Sai [ ] in
Thai, or Lide Husheng [ ] in Chinese) was the sole
wire-transmitted radio station in Thailand that legally
broadcasted in the Chinese language. Established in the UK
in 1928, known as Broadcast Relay Services, Rediffusion
came to the British colonies, Hong Kong, Singapore and
Malaya, in the late 1940s. In the postwar period, Rediffusion
was introduced to Thailand where huge Chinese communities
lived. Rediffusion had a variety of programmes including
news and entertainment, yet depended considerably on music
and drama. This article aims to examine the making of
Rediffusion in Thailand and its features. This article argues
that the making of Rediffusion was primarily based on
political concerns. As a state-controlled semi-private
enterprise, Thai Rediffusion Company worked closely with
the government. Rediffusion, however, seems to have played
a crucial role, both social and cultural. During the cold war,
Rediffusion became a channel for the Chinese in Thailand to
maintain ties with Chinese agencies, Hong Kong and Taiwan,
and other Chinese communities in Southeast Asia, when
connection with the PRC was discouraged.  
 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

Introduction 
 During the Cold War era, the US established relationships with 
allied nations, including Thailand, against communist influences. The 
US believed that the most powerful weapon to spread communist 
ideology was the overseas Chinese who resided in their host countries. 
Considering the atmosphere of the Cold War and the fear of 
communism in Thailand where huge Chinese communities lived, the 
Thai government put in a lot of effort to control the Chinese in 
Thailand, as well as the mass media, especially radio, that could reach a 
larger audience than other medium. Therefore, Chinese broadcasts were 
banned in the late 1950s according to the government’s order. However, 
a radio station known as ‘Thai Rediffusion’ survived during the 
termination of other Chinese programmes. Having served the Chinese 
community in Thailand for more than twenty years, Rediffusion ended 
its business in 1982. Therefore, it is an interesting case study that a 
Chinese radio station called Thai Rediffusion could last so long. This 
article is concerned with the history of Thai Rediffusion in the historical 
perspective during the Cold War period. The article aims to examine the 
content and nature of Rediffusion and probes into questions such as 
what Rediffusion was, how it came to Thailand, how Rediffusion 
transformed itself to fit in the context of the Chinese community in 
Thailand, how Rediffusion reflected the Chinese in Thailand, and what 
kind of roles Rediffusion played – culturally, commercially, or 
politically. At a second level, this article will discuss the intricate and 
multifaceted relationships among Thailand’s Rediffusion Company, the 
Chinese community in Thailand, and the Thai government. Exploring 
Rediffusion can help enhance our understanding of the Chinese society 
in Thailand during the Cold War decades, in which Rediffusion helped 
the Chinese society in Bangkok maintain ties with the Chinese-speaking 
world in the form of modern entertainment culture. 



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

Historical Background of Broadcasting in Thailand 
 The history of broadcasting in Thailand began just a few years 
after the success of radio broadcasting in the UK.3 In 1927, Prince 
Purachatra Jayagara,4 a Minister of communications who had interests 
in broadcasting and invention, ordered the Department of Posts and 
Telegraphs to experiment in broadcasting.5 Shortly afterwards, 
broadcasting became more open to the public in 1929 when the Thai 
government allowed people to possess radio receivers. During the 
following year, King Rama VII officially opened a radio station called 
‘Radio Bangkok at Phyathai’. In doing this, the king made a remarkable 
inauguration speech on broadcasting, stating that broadcasting would 
attempt to “give merchants and ordinary people encouragement of 
education, commerce and entertainment.”6 
 After the 1932 revolution, the right wing element of the 
government, however, took a stronger view on broadcasting. They 
firmly believed in the radio’s power to influence and direct public 
opinion. Hence, the Thai government paid more attention to 
broadcasting as a means of propaganda. As a result, the Thai 
government established the ‘Propaganda Department’ in 1933 to 
replace the Department of Posts and Telegraphs,7 which was previously 

                                                      
3 In the UK, radio broadcasting began in 1920 when Guglielmo Marconi, an Italian 
inventor, successfully established a station to transmit programmes to another station. 
Two years later in 1922, experimental stations such as 2MT and 2LO were created 
and then transformed to the ‘British Broadcasting Company’ known as BBC – a 
notably and influential media today. BBC, “The BBC History”.  
4 Prince Purachatra Jayagara [ ] (official rank, 
Kromphrakamphaengphet Akarayothin [  ]) 
is recognized as the father of broadcasting in Thailand. Signals that his experimental 
station transmitted were called ‘PJ’, as it was abbreviated from the Prince’s name. Sa-
ngiam, “The History of Broadcasting in Thailand”, 22-23 (in Thai). 
5 Sa-ngiam, “The History of Broadcasting in Thailand”, 16 (in Thai). 
6 Amporn, “The Evolution of Thailand’s Broadcasting Radio Service”, 2 (in Thai). 
7 The Propaganda Department was later renamed the “Public Relations Department” 
in 1952. See Sa-ngiam,”The History of Broadcasting in Thailand”, 21-23 (in Thai). 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

in charge of radio broadcasting.8 Nevertheless, both the Propaganda 
Department and the Posts and Telegraphs Department continued their 
own broadcasts. In addition to these two departments, other government 
organizations also established their own radio stations, both military and 
civil. Therefore, in the post-war period, there were a large number of 
state-owned broadcasting radio stations operating on a very competitive 
basis.9 
 In order to earn more profit, many of the state-owned broadcasting 
radios, such as the Army Radio, leased part of their airtime to some 
Chinese merchants in Bangkok to produce programmes. The Chinese 
merchants who obtained the leases could use the airtime to offer local 
broadcasts to the Chinese audience in urban Bangkok. The most popular 
programmes among the Chinese audience were music and drama, 
particularly in the Teochiu dialect.10 The reason why the programmes in 
Teochiu dialect were very popular was because the Chinese from 
Teochiu-speaking areas of Southern China had been predominant all 
over Thailand among other ethnic Chinese groups.11 In the 1950s, the 
Chinese programmes were so booming that they were attracting a huge 
number of advertisements. It is said that one can hear any kind of 
advertisement in Teochiu dialect anywhere whether on wide roads or 
narrow streets. This phenomenon was so predominant it was as if 
Yaowarat and Sampheng, heavy Chinese concentration areas in 
Bangkok, appeared to become part of the Teochiu district in China.12 
 Despite the immense popularity, Chinese broadcasts suddenly 
disappeared when the Thai government banned all Chinese programmes 
from radio broadcasting in the late 1950s. As a result, all the leasing 
contracts on the operations of Chinese broadcasts became waste paper 
almost overnight.13 A newspaper article explained the shift of the 

                                                      
8 The Propaganda Department aimed at publishing announcements, speeches, and 
news to promote and legitimate the new political order. See Ubonrat, “Radio 
Broadcasting in Thailand”, 92. 
9 Sa-ngiam, “The History of Broadcasting in Thailand”, 22-23 (in Thai). 
10 Li Yi, “Destiny of Me and Rediffusion”, 47 (in Chinese). 
11 Skinner, Chinese Society in Thailand, 212.  
12 Li Yi, “Destiny of Me and Rediffusion”, 47 (in Chinese). 
13 Li Yi, “Destiny of Me and Rediffusion”, 48 (in Chinese). 



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

government’s policy on Chinese broadcasts as a further step to 
assimilate the ethnic Chinese into the Thai society. The article described 
as follows: 
 

It has been claimed that the termination of Chinese 
programmes from the radio station throughout the nation is ‘a 
calculated move’ by the government to accelerate the assimilation 
of local Chinese residents. For the best national interests, the 
decision to eliminate the Chinese language from the radio 
programmes was not totally unexpected in view of raising 
nationalistic sentiments during the past two decades. In addition to 
speeding up the assimilation process of the Chinese, the ban was 
also considered as a move to save government officials’ 
embarrassments when foreign visitors asked why so many radio 
programmes seemed to be broadcast in non-Thai accents.14 

 
 Despite the termination of Chinese programmes, the Chinese 
broadcast “Rediffusion” still prevailed. “Rediffusion” was also known 
as “Lide Husheng” (beautiful voices) in Chinese and “Songsiang 
Thangsai” (transmitting voices by wire) in Thai. As its name implied, 
Rediffusion was a transmitted wired radio broadcast. Rediffusion 
listeners required a receiving box since broadcasts were transmitted by 
wire to homes of listeners where a receiving box was installed for 
programmes to be heard. Rediffusion service was first set up in the UK 
in the early of twentieth century because of the BBC’s poor signal in 
some remote areas.15 Rediffusion was a private corporation organized in 
1928 to relay broadcasts from BBC London to Clacton, a town where 
signals were poorly received.16 Known as Broadcast Relay Services, 
Rediffusion began its service in many regions of former British 
colonies, including Hong Kong, Malaya and Singapore, in 1949. 
Several years later in mid 1956, Rediffusion came to Thailand and 
provided more than twenty years of service to the Chinese society in 
Thailand until its end in 1982. 
                                                      
14 Manit, “On the Air”.  
15 McDaniel, Broadcasting in the Malay World, 136. 
16 McDaniel, Broadcasting in the Malay World, 136. 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

The Making of Rediffusion 
The Making of Rediffusion: First Round 
 Despite the inauguration of broadcast service in 1956, the attempt 
to establish Rediffusion in Thailand can be traced to seven years earlier 
in late 1949. In 1949, Phayom Rotchanawiphat, a representative from 
Broadcast Relay Service (Overseas) Ltd.,17 began to propose a 
Rediffusion project to the Thai government. Phayom, representing 
Broadcast Relay Service Ltd., attended a government-held conference 
on the establishment of Rediffusion, together with Thai government 
officials relevant to broadcasting on 17 December 1949. The conference 
showed its agreement, in principle, that conditions and shareholders 
would depend on the government’s considerations, or having the 
company be a mouthpiece of the government. Therefore, the station 
should be operated by the Propaganda Department as it was the body in 
charge of broadcasting at the moment.18 
 However, the Propaganda Department replied to the Office of 
Prime Minister the next year that it wanted to object to the Rediffusion 
broadcasting service. The report claimed many disadvantages of 
Rediffusion. For example: (1) the service could broadcast from any 
radio station, therefore, it was difficult for the government to have 
complete control over its activities. On the other hand, the government 
should allow the Propaganda Department to operate freely such a 
service. (2) The company was in a position to secure huge capital to 
make its service good, or even better than state-run radios. This could 
distract listeners from state-run radios to the more attractive private one. 
(3) Rediffusion seemed to compete with the national radio, according to 
(2). (4) Rediffusion could affect state income. Regarding Thai laws, a 
wired radio receiver required no tax, unlike a wireless radio receiver. If 
Rediffusion attracted more audience for its cheap receiver, the state 
would lose a lot of income.19  

                                                      
17 Broadcast Relay Service (Overseas) Ltd. was located in London. It expanded its 
operations to British colonials, Hong Kong, Singapore and Malaya, in the late 1940s. 
However, the biography of Phayom Rotchanawiphat was poorly documented.  
18 NA OPM (2)sor.ror.0201.93/51 (in Thai). 
19 NA OPM (2)sor.ror.0201.93/51 (in Thai). 



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

 Phayom provided the Propaganda Department explanations to the 
concerns of the department. He argued that Rediffusion would not 
decrease state income. On the contrary, it would increase state income 
by allowing the Thai government to tax Rediffusion receivers. 
Furthermore, although a foreign firm, Rediffusion Company was 
willing to be controlled by the Thai government. Finally, Rediffusion 
would relay only when there was no other programmes broadcasting, 
that is to say, when most people were working outside. However, the 
Propaganda Department still concluded that Rediffusion broadcasting 
service should not be permitted since it may cause damage to the 
Department’s affairs. However, if the government had a policy of 
establishing the Rediffusion service, the Propaganda Department should 
be responsible for operation and management.20 
 Discontented with the Propaganda Department’s conclusion, M.L. 
Khap Kunchon, the Secretary of Office of Prime Minister, personally 
appealed for Rediffusion to Phibun, the Prime Minster of Thailand at 
that time, a few months later. He reiterated the importance to have 
Rediffusion service. In his appeal, he emphasized: 
 

I have constantly tried to inquire about advantages and 
disadvantages from foreigners who used to have such service. 
They say it will be very useful, especially for current situations. 
“Rediffusion” can be a tool to effectively counter communist 
propaganda. Moreover, the Thai government would need to invest 
nothing. And you are in a position that can directly order the 
Propaganda Department to do so without the cabinet’s decision.21 

 
With regard to Khap’s appeal, Phibun seemed to agree at this point. 
Therefore, Phibun gave Rediffusion approval in March of 1950 and 
ordered the Propaganda Department to take charge. 
 The establishment of Rediffusion did not go easily and smoothly, 
however. In fact, it faced many problems on laws and regulations as 
assessed by the Juridical Council at that time. For instance, Rediffusion 

                                                      
20 NA OPM (2)sor.ror.0201.93/51 (in Thai). 
21 NA OPM (2)sor.ror.0201.93/51 (in Thai). 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

broadcasting could be considered a sort of telephone, since it 
transmitted through electric wires and required wire equipment in 
public. Therefore, it needed to be under the laws of the telegraph-
telephone. In addition, the Rediffusion service broadcast from radio 
station to its equipped receivers through wire. Hence, it must be 
controlled by laws of radio-communication. Moreover, although under 
the two said laws, Rediffusion, to some extent, possessed business 
characteristic which could be regulated as a matter relating public safe 
and wellness. Another important issue considered was that 
advertisements using amplifiers in other languages than Thai were 
prohibited. If Rediffusion wanted to advertise in Chinese, there had to 
be a law amendment on advertisement in foreign languages.22 
According to the above complicated difficulties, the cabinet decided to 
postpone the Rediffusion project on 26 June 1950. 
 After the ‘postponed’ decision, Phayom clarified some 
misunderstood points and encouraged the Thai government to consider 
two new proposals as follows:  
 The first proposal was that, if the government wanted no foreign 
firms to operate the Rediffusion broadcasting service, Broadcast Relay 
Service would offer the establishment of a new Thai company to run 
this business. Such a company would register in Thailand and sign a 
contract with the government. Its capital would partially belong to 
Thais, and while Broadcast Relay Service Company would also be a 
shareholder, it would be better if the government could be a co-
shareholder. Nevertheless, since Broadcast Relay Service would take 
charge of the operation and technical management, it should be a 
majority shareholder in such newly established company.  
 The second proposal was that, if the government wanted no 
foreign firm to be a majority shareholder, the Broadcast Relay Service 
was still willing to accept this decision by being a small shareholder. In 
this case, the government should make it clear that the management and 
service between the newly established company and the Broadcast 
Relay Service would be well defined. Importantly, critical to facilitating 
the government in controlling the programme’s features, Phayom made 

                                                      
22 NA OPM (2)sor.ror.0201.93/51 (in Thai). 



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

an offer that all Chinese-language personnel of Rediffusion would 
receive recommendations and introductions from the Chinese section of 
the Police Department, and must receive approval from the government.  
 His new proposals, however, seemed unexciting to the 
Propaganda Department who considered it impossible because of the 
cabinet’s postponed decision and Rediffusion’s disadvantages, as well 
as other complicated problems.23 Therefore, the Rediffusion project was 
not mentioned again until it was revisited three years later in 1953 when 
there was a shift of parties involved with the making of Rediffusion. 
 It can be questionable why Broadcast Relay Service Company 
was unable to further its expansion in Thailand. There could be a few 
possible explanations on this failure. First, it is known that economic 
nationalism was an important theme to promote “Thai economy for the 
Thai people” during Phibun’s government in the 1950s.24 His economic 
policy aimed at Thai participation in economic activity, including 
expansion of the state’s role in industry and encouragement of semi 
government Thai enterprises in commerce and finance.25 Importantly, 
the nationalist economic policy seriously undertook economic 
restrictions and tightened regulations on foreign capitalists, including 
those of the ethnic Chinese in Thailand.26 This may have resulted in the 
failure of Broadcast Relay Service Company to enter the Thai market 
since it was fundamentally a foreign company. In addition to economic 
nationalism, radio broadcasting service was a lucrative business in 
Thailand. Therefore, it possibly brought about a conflict of interest 
among the Thai government officials who saw an opportunity in such 
business. It may be assumed that Broadcast Relay Service Company 
                                                      
23 NA OPM (2)sor.ror.0201.93/51 (in Thai). 
24 Suehiro, Capital Accumulation in Thailand, 1855-1985, 138. 
25 Suehiro, Capital Accumulation in Thailand, 1855-1985, 138.  
26 However, rather than a limited Chinese retreat, the government’s economic 
nationalist program resulted in the establishment of an alliance between Chinese 
merchants who sought security and the Thai ruling class who offered protection. In 
Sino-Thai alliance development, therefore, political patronage showed that Chinese 
merchants profited from the political protection and special privileges offered by the 
Thai ruling class, while the Thai ruling class gained wealth and economic power from 
the Chinese in return. See Skinner, Chinese Society in Thailand, Chapter 5 and 302-
305. 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

could not make a satisfactory deal with the Thai government officials 
behind a closed door. 

  
The Making of Rediffusion: Second Round 
 Considering the atmosphere of the Cold War and the fear of 
communism, the revival of the Rediffusion project in the second round 
began in 1953. Given all factors in the second round, the making of 
Rediffusion involved new parties and the satisfaction of the Thai 
government’s concerns. 
 As seen in M.L. Khap Kunchon’s appeal that Rediffusion could be 
used to counter the communist propaganda, the Thai government 
showed its concern that communist influence had also developed in 
Thailand. Phibun initiated an anti-Chinese campaign, which was given 
added impetus by the prominence of Chinese members in the minuscule 
Communist party of Thailand and by the growing depiction of overseas 
Chinese as a possible fifth column of subversion on behalf of 
Communist China.27 As a result, the Thai police under the direction of 
Police Director-General Phao Siyanon launched an aggressive anti-
Communist campaign in November of 1952 which profoundly affected 
the Chinese community. An anti-Communist bill, known as the Un-
Thai Activities Act of 1952, was submitted to the National Assembly by 
General Phao.28  
 Concurrently, Police Director-General Phao Siyanon was 
concerned that Chinese broadcasting programmes could possibly 
engage in spreading Communist ideology. Since the Thai government 
did not have its own radio directed at the Chinese, this would be an 
obvious disadvantage, as it would leave a crucial communication gap 
between the Thai government and the ethnic Chinese in Thailand. 
Therefore, in order to remove this disadvantage, the Thai government 
needed a channel to fill the gap between the government and its people. 
More importantly, it wanted to limit any approach to the Chinese 
programmes that conveyed undesirable political ideologies. At this 
point, General Phao made it clear that the Rediffusion service would be 

                                                      
27 Wyatt, Thailand: A Short History, 267. 
28 Skinner, Leadership and Power in the Chinese Community of Thailand, 285-288. 



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

useful to the police’s work, such as helping police in command and in 
defense, since it was a communication channel that would have to 
conform to the government’s policies.29 
 Therefore, in October 1953 General Phao strongly recommended 
‘S.R. Brother Company’ to propose the Rediffusion broadcasting 
service to ‘Thai TV Company’, of which General Phao himself was also 
a chairperson at that time. In accordance with Phao’s endorsement, the 
Thai TV Company agreed to accept S.R. Brother’s proposal. The Thai 
TV Company, as an organization under the Public Relations 
Department,30 became a major party in the making of Rediffusion in 
place of Broadcast Relay Service, which was no longer involved with 
the project. As a result, General Phao, representing the Thai TV 
company together with the S.R. Brother Company, finally established 
“Thai Rediffusion Company” to organize Rediffusion broadcasts. 
 Although “Thai Rediffusion Company” was successfully 
organized, there were many questions relating to its establishment. First, 
why was the Broadcast Relay Service Company completely eased out? 
Second, if the Broadcast Relay Service Company was no longer 
involved with the establishment, how could Thai Rediffusion Company 
still use the name “Rediffusion”? Third, using the same broadcasting 
technique as Broadcast Relay Service Company, did Thai Rediffusion 
Company buy a license to learn any know-how from Broadcast Relay 
Service Company? These significant questions seem to remain unclear 
since materials on Thai Rediffusion Company are poorly fragmented 
and documented. 
 In accumulating capital to establish the company, General Phao 
further indicated that the founding fund of Thai Rediffusion Company, 
6,000,000 baht, would consist of 60% from Thai TV Company, 30% 

                                                      
29 NA OPM (2) sor.ror. 0201.93/51 (in Thai). 
30 Thai TV Company was a government agency founded for commercial purpose by 
General Phao. Its founding fund was from the Public Relations Department, Ministry 
of Finance, Royal Army, Navy, Air Force, Police Department, and several state 
agencies such as the Lottery Office, Tobacco Factory and Bangyikhan Brewery 
Factory. The Public Relations Department held the biggest share, therefore, was in 
charge of the company’s management. See U-ran, Mass Media: Radio-TV, 8 (in 
Thai).  



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

from a foreign firm,31 and 10% from the S.R Brother Company. The 
operation would be part of Thai TV Company, as a result, under the 
direct control of the Department of Public Relations. Meanwhile, he 
stated there was a lack of 60% of fund amount of 3,600,000 baht, and 
requested the cabinet for approval of such funds to establish Thai 
Rediffusion Company. Without any objection, the Thai government 
ordered the Ministry of Finance to grant 3,600,000 baht to Thai TV 
Company,32 and moreover, to facilitate the import of broadcasting 
equipment from The General Electric Co. (Malaya) amounting to 
43,960 pounds sterling.33 
 In October 1953, the Thai Rediffusion Company was successfully 
established to organize Rediffusion broadcasts. The fourth floor of the 
Agricultural Bank (Thanakan Kaset) office on Yaowarat Road, being a 
business and entertainment center, was chosen to be the company’s 
location. After the location was determined, the construction work 
began, for example, setting up broadcasting equipment and devices, 
recruiting technicians, surveying and installing the wires, processing 
applications to equip Rediffusion receiving boxes, and testing the 
network sound. Finally, Rediffusion officially broadcast on 1 August 
1956.34 
 As demonstrated in Figure 1.1 below, the Thai Rediffusion 
Company consisted of eight sections as follows: 

(1) The secretarial office was in charge of company business. 
(2) The finance section mainly was in charge of accounting and 

finance. 
 
                                                      
31 The foreign firm was a Chinese merchant from Singapore ‘Lim Joo Jit’. Lim 
considered Rediffusion in Singapore a good model for broadcasting radio. Therefore, 
he took Singapore Rediffusion as an operation model to establish a Chinese radio 
station in Thailand. Zheng stated that Lim Joo Jit was assassinated for unknown 
reasons; later his named was removed from the Rediffusion board. Zheng Yingnian, 
interview by author, 26 May 2009, Bangkok, Thailand; and MC CRF Thai 
Rediffusion Company No. 2774/2496, MC CRF Thai Rediffusion Company No. 
1854/2500 (in Thai). 
32 NA OPM (2) sor.ror. 0201.93/51 (in Thai). 
33 NA OPM (3) sor.ror. 0201.4.5/52 (in Thai). 
34 “Brief Introduction to Thai Rediffusion”, 12 (in Thai). 



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

 
 
 

 
 

Figure 1: Organization of Thai Rediffusion Company 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

 
(3) The business section was responsible for advertisement, 

application processing, receiving box installation, and monthly fee 
collection. 

(4) The engineering section was mainly responsible for the wires 
and broadcasting equipment installation and maintenance. 

(5) The technical work section dealt with supervising and 
repairing broadcasting equipment and controlling broadcasting sound. 
The majority, of around 200 employees in this company, were 
technicians and field workers. 

(6) The service section took charge of inquiries and customer 
service. 

(7) The Chinese section produced and organized Chinese 
programmes. 

(8) The Thai section produced and organized Thai programmes.35 
 

 As can be seen from the structure of Thai Rediffusion Company’s 
organization in the chart, Rediffusion in Thailand was a state-controlled, 
semi-private enterprise. This made it different from Rediffusion 
broadcasts in Singapore, Malaya and Hong Kong that were private. In 
the making of Rediffusion in the second round, there were two aspects 
that contributed to its success: the connection between the Thai 
government and the Thai Rediffusion company; and the relationship 
between Thai officials and Rediffusion colleagues who were Chinese. 
 In the first aspect, the organization structure obviously shows that 
the Thai Rediffusion Company was under direct control of Thai TV 
Company, which belonged to the Department of Public Relations. This 
connection can be more clearly seen in the founding board of Thai 
Rediffusion Company, in that most of its board members were 
government officials, referring to a name list of the full board of 
directors as follows:36 
 (1) Police-Director General Phao Siyanon, also chairman of Thai 
TV Company, became chairman of the board. 

                                                      
35 “Brief Introduction to Thai Rediffusion” , 12 (in Thai). 
36 MC CRF Thai Rediffusion Company 2925/2496 (in Thai). 



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

 (2) M.L. Khap Kunchon, the Secretary of Office of Prime Minister 
who strongly advocated the Rediffusion project, was rewarded with a 
board member position for his effort.  
 (3) Prasong Hongsanan, a deputy-director of the Public Relations 
Department and Thai TV Company board member, was a deputy 
chairman of the board. 
 (4) Police Brigadier General Pichai Kunlawanit, a deputy-director 
of the Police Department, was a board member. He used to be a director 
of Phapphlachai Police Station where Thai Rediffusion Company was 
located, and also Suriyon’s boss at that time when Suriyon was a 
policeman stationed in Phapphlachai district of Bangkok. 
 (5) Police Lieutenant Suriyon Raiwa, a resigned policeman, was 
the S.R. Brother Company founder and a board member. 
 (6) Saman Watcharasiritham, a Chinese merchant based in 
Bangkok, was a board member. 
 (7) Lim Joo Jit, a Chinese merchant based in Malaya, was a board 
member. 
 Although there were changes in board members occasionally, 
government officials from the Department of Public Relations still 
dominated the company board, and the director of the Department of 
Public Relations usually became the chairman of the board of Thai 
Rediffusion, such as Lieutenant General Krit Punnakan who had long 
been the director of the Department of Public Relations, as well as Thai 
Rediffusion Company for several consecutive terms. 
 In addition to board members who were government officials, 
Police Lieutenant Suriyon Raiwa, the founder of the S.R. Brother 
Company whose Rediffusion proposal was endorsed by General Phao 
Siyanon, was another important board member in the Thai Rediffusion 
Company. Suriyon was first a policeman, and then turned himself to be 
a Sino-Thai entrepreneur. He ran a number of businesses including the 
S.R. Brother Company.37 His business included the Agricultural Bank, 

                                                      
37 In fact, S.R. as in S.R. Brother, was an abbreviation of his adoptive father’s full 
name Sing Raiwa who, in fact, was a younger brother of Suriyon’s mother. Suriyon 
liked it, therefore, he borrowed this abbreviation to name his company. S.R. Brother 
was first known as one of the biggest rice export companies.  



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

which was where the offices of Thai Rediffusion Company were 
located. 
 With regard to his connection with Phao, Suriyon was a big 
financial supporter of Phao faction in the Seri Manangkhasila Party. 
Suriyon’s support for Phao was so extensive that anyone in Phao faction 
could get what they wanted by simply asking Suriyon. One claimed that 
even members of Parliament needed to claim expenses from Suriyon. 
For a party in power, such as the Seri Manangkhasila party, it may be 
concluded that Phibun was the party head, Phao was party secretary, 
and Suriyon was the party host. Therefore, it can be seen that Suriyon 
and Phao had a very strong special connection.38  
 The special connection between Suriyon Raiwa and Phao Siyanon 
can be explained in terms of “leaders from the periphery” as G. William 
Skinner proposed. In fact, “leaders from the periphery” referred to 
Chinese leaders from the periphery of Chinese society and culture – 
men whose ethnic orientation and loyalties were mixed.39 That is to say, 
Chinese leaders who were more Thai assimilated became influential 
within the Chinese community because of connections with the Thai 
elites and officials. The reason was that leaders who could speak Thai 
well, used a Thai name, and served on official or semiofficial 
government committees, would be able to negotiate more directly with 
the Thai officials.40 Such leaders seemed to be also more attractive and 
acceptable for the Thai elites who looked to business cooperation in 
search of wealth.41 
 Despite being a man of Chinese extraction, Suriyon seemed to be 
more Thai assimilated. Before becoming an entrepreneur, Suriyon was 
better known as a policeman and a member of Parliament from 
Narathiwat, a remote province in Southern Thailand. It can be said that 
his position as a Thai official appeared more prominent than being a 
Chinese businessman. Suriyon had his own business on Yaowarat Road 

                                                      
38 The relationship between Phao and Suriyon was very good. Even when Phao fled 
overseas because of political reasons, Suriyon sent him to the airport. See Somchai, 
“Suriyon Raiwa: The First Tycoon”.  
39 Skinner, Leadership and Power in the Chinese Community of Thailand, 239.  
40 Skinner, Leadership and Power in the Chinese Community of Thailand, 243. 
41 Skinner, Leadership and Power in the Chinese Community of Thailand, 244. 



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

in Bangkok, the Agricultural Bank, which was also supported by the 
Thai government. From the viewpoint of the Thai government, “leaders 
from the periphery” such as Suriyon Raiwa seemed to be a proper 
agency to deal with the Chinese community. That is to say, S.R. Brother 
Company represented by Suriyon Raiwa—a THAI-IFIED leader – was 
working with the Thai government in operation of Chinese broadcasts 
within the Chinese society that Suriyon was quite marginal to. 
 In the second aspect, the making of Rediffusion in the second 
round showed a special relationship between Thai officials and Thai 
Rediffusion colleagues who were Chinese. Because 95% of 
Rediffusion’s audience was listeners of Chinese programmes, the 
company’s performance greatly depended on the Chinese. Therefore, 
the Chinese section, and those who were responsible to this section, 
played a crucial role in Thai Rediffusion Company. From the beginning 
of Rediffusion broadcasts, Hu Yi (Ek O-charoen in Thai) was head of 
the Chinese section, and Zheng Yingnian (Phat Techakraichana in 
Thai) was deputy head.  
 While the Thai government was concerned about Chinese 
broadcasts spreading undesirable political ideologies, Hu Yi and Zheng 
Yingnian gained the government’s trust to manage the Rediffusion 
service. Concern about these people was likely to be cleared when 
viewing their backgrounds that showed a special relationship between 
them and Thai government officials. 
 Hu Yi was born in Chonburi province in Eastern Thailand in 
1921. His ancestors came from Puning district in Guangdong province 
of China. Hu Yi was a nephew of a local prominent merchant Hu 
Zhaoyu. Hu received Chinese education from Xinmin School and 
Zhonghua secondary school in Bangkok. When the Anti-Japanese war 
began, he devoted his life to serve the “motherland,” China. Therefore, 
Hu went to China and enrolled in the Central Military School. During 
his training, he joined a battle against the Japanese in Southern Guilin 
(Guinan Huizhan). After graduating in 1941, Hu was in a Nanyang 
special training class of Military Commission Committee, and later 
joined Kuomintang’s (KMT) Special Military Committee in charge of 
Overseas Chinese Affairs. As a result, he came to Thailand and 
accomplished his mission in 1944. When the Second World War ended, 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

as an official of KMT’s Overseas Chinese Affairs Committee, he took 
the position of Overseas Commissioner Office Controller, and member 
of Central Standing Committee for the Bangkok branch. After fulfilling 
his service commitments with the army of the Nationalist Government, 
Hu Yi began to work for Chinese section of Radio Thailand as deputy 
director.  
 When the Thai government decided to establish the Thai 
Rediffusion Company, which was broadcast in the Chinese language, 
Hu Yi was invited to be the head at this company because of his 
experience in Chinese broadcasts, and was put in charge of producing 
Chinese programmes.42  
 From Hu’s biography, it is obvious that Hu Yi demonstrated that 
he had done quite a lot of work with the KMT. In fact, it can be seen 
from his biography that he had no connection with the Chinese 
Communist Party (the CCP). Whether he may have been pro KMT or 
neutral, it can be asserted that Hu was non-communist. This position 
perfectly matched the government’s requirements to take responsibility 
for Chinese programmes broadcasting. In addition to government-
controlled Chinese radio, he also worked for the government’s Chinese 
newspaper Jinghuabao (Sirinakhon) as deputy chief-of-staff,43 while his 
ex-colleagues from the Chinese section of Radio Thailand became 
editors.44 
 According to Zheng Yingnian, a deputy of the Chinese section of 
Thai Rediffusion Company, Hu Yi and he had long known M.L. Khap 

                                                      
42 “Hu Yi” in Encyclopedia on the Overseas Chinese in Thailand, 115 (in Chinese). 
43 “Hu Yi”, 115 (in Chinese). Hu, from the Chinese sector of Thai Rediffusion 
Company, and the Thai TV Company under direct control of Public Relations 
Department, together established a Chinese newspaper named Jinghuabao. Founded 
on 29 January 1959, Jinghuabao soon became one of the “big four” Chinese dailies. 
Its position particularly was aimed at helping the government disseminate policies and 
principles concerning the Chinese, and became a channel reflecting socio-commercial 
markets. See Hong Lin, “A Short History of Chinese Newspapers in Thailand” (in 
Chinese).  
44 His ex-colleagues were the Lin brothers. Lin Lairong was a chief-of-staff and editor 
in chief, his younger brother Lin Zhiqiang was a general manager. They also worked 
for the Chinese section of Radio Thailand, a radio station of Public Relations 
Department. Zheng, “Chinese Broadcasting Radio in Thailand”, 385 (in Chinese).  



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

Kunchon since they were working for KMT Central Military in 
Chongqing during the Anti-Japanese war. At that time, M.L. Khap 
persuaded them to work at Radio Thailand and produce Chinese 
programmes if they would return to Thailand.45 When the Second 
World War ended, Hu and Zheng came back to Thailand and then 
began to work for the Chinese section of Radio Thailand. When the 
government established Thai Rediffusion Company, they were trusted 
to take important positions in the company. As Zheng demonstrated, 
friendship between Rediffusion colleagues (such as himself and Hu) 
and Thai officials (such as M.L. Khap) created mutual trust that 
significantly supported the making of Rediffusion.46 
 It can be concluded from the making of Rediffusion in the second 
round that the Thai Rediffusion Company was politically made by the 
Thai government, rather than for commercial considerations. This 
political consideration was presented by Prasong Hongsanan, a board 
member of Thai Rediffusion Company, with his New Year blessing to 
the Rediffusion audience in 1967. Prasong stated that “Rediffusion 
attempted to spread news and information from the government 
quickly. While political problems confronting the government were 
enormous, it was ‘unity, understanding and corporation’, from all 
people who live in Thailand regardless of their hitherto races and 
languages, that became crucially most needed”.47 With regard to this 
political need, the organization and management of the Thai 
Rediffusion Company showed its close connection with the Thai 
government. In addition, Thai Rediffusion colleagues, who were key 
persons in producing Chinese broadcasts, also maintained a special 
relationship with some Thai government officials. 

 
Exploring Rediffusion: Demographics and Content 
Demographics 
 As its name implied, Rediffusion broadcasts were transmitted by 
wire linking the radio station to where receiving sets were installed. 

                                                      
45 Zheng Yingnian, interview by author, 26 May 2009, Bangkok, Thailand. 
46 Zheng Yingnian, interview by author, 26 May 2009, Bangkok, Thailand. 
47 “Messages from a Board Director of Thai Rediffution Company”, 4 (in Chinese). 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

Listeners had to subscribe to the Thai Rediffusion Company to have a 
blue box installed at their place so that they could listen to Rediffusion 
programmes. To acquire a Rediffusion box, one needed to fill in an 
application form, stating the type of subscribers (such as home, 
company or shop), address, and number of boxes. Afterwards, the 
application form would be sent to Rediffusion Company’s contact 
persons, or be mailed to the company. After the application was 
processed, the company would make an appointment to install a 
Rediffusion receiving box. This blue box to enjoy Rediffusion service 
cost an initial installation fee of 100 baht, and a monthly fee of 30 baht 
or one baht a day. 

 

 
Figure 2: A Rediffusion receiving box 

Source: Picture by author at House of Museum, Thailand, May 31, 2009. 
 

 It has been said that when the company first went into operation in 
Bangkok, there were only 5,000 subscribers and for the next few years, 
its finances were always in the red. This was understandable in the view 
of the competition offered by many radio stations which at the same 



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

time provided Chinese broadcasts. Then a big change came in early 
1959 when 11 of the 12 radio stations that had Chinese broadcasts were 
ordered to cut out their Chinese programmes. A growing number of 
people began to subscribe to the company in the next year when 
Chinese radio programmes were put off the air, increasing the business 
of the company substantially.48  
 Rediffusion service covered most of Bangkok. The wire network 
of the Bangkok-based station extended as far as Samut Prakan Province 
at one end and Bangkhae in Thonburi at the other. The company also 
served the suburban districts of Bangkhen, including Lat Phrao and 
Saphan Kwai. Because of the expanded network, the company also set 
up four sub-stations in the outlying areas to step up transmission 
power.49 
 Encouraged by its success in Bangkok, the company established a 
branch station in Chonburi Province in 1964. A few years later in 1967, 
the company set up the second and third branch stations in Chiangmai 
and Nakhon Sawan to expand its business. Building branch stations cost 
little since branch station personnel were appointed by and directed 
from the main station in Bangkok; at the same time, almost all the 
programmes were duplicates of those from the main station in 
Bangkok.50 It can be noticed that Rediffusion was available in the areas 
with heavy Chinese concentration. In other words, Thai Rediffusion 
Company established branch stations where there was an outstanding 
number of the ethnic Chinese, such as Chonburi, Chiangmai, and 
Nakhon Sawan. 
 In the late 1960s, there were approximately 28,000 receiving sets 
in Bangkok, including both Phranakhon and Thonburi, with an 
estimated 200,000 or more listeners. For the three branch stations, there 
were altogether roughly 5,000 receiving sets with an estimated 50,000 
listeners, 95 percent of which were Chinese programmes listeners.51 In 
fact, it has been estimated that approximately 89% of the Chinese 

                                                      
48 Manit, “On the Air”.  
49 Manit, “On the Air”.  
50 “Brief Introduction to Thai Rediffusion” , 12 (in Chinese). 
51 “Brief Introduction to Thai Rediffusion”, 12 (in Chinese).  



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

listened to the broadcasts regularly.52 Furthermore, the number of 
subscribers tended to increase when the Chinese New Year was coming. 
The underlying reason for the phenomenon was that many Chinese 
liked to listen to live broadcasts of Chinese Teochiu operas from Hong 
Kong during that period.53 
 

 
Figure 3: A Rediffusion technician working on Rediffusion wiring 

Source: Rediffusion Magazine 1, 8. 
 

 Rediffusion broadcasted 17 hours daily from 6 a.m. to 11 p.m., 
which slightly varied from branch stations in upcountry provinces. 
While the Thai Rediffusion Company operated two channels, one in 
                                                      
52 Smith, Area Handbook for Thailand, 293. 
53 Smith, Area Handbook for Thailand, 293. It has been claimed that local Teochiu 
opera troupes in Thailand were strongly affected by the popularity of Hong Kong 
opera. See Kasemchai, “Chinese Opera”.  



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

Thai and one in various Chinese dialects at the same time, 95 percent of 
audience listened to the Chinese programmes. This can be understood 
that Thai listeners shared a minimal proportion because they had a 
number of choices for Thai broadcasting programmes.54  
 Rediffusion’s programmes were in many Chinese dialects. This 
dialect arrangement indirectly reflected the Chinese demographic 
distribution in the areas that Rediffusion served in Thailand. The 
principal dialects used were Teochiu, followed by Cantonese, 
Mandarin, Hakka, and Hainanese. As G. William Skinner’s survey in 
1955 presented, the Teochiu Chinese comprised the largest share of the 
Chinese population among other ethnic Chinese groups. Overall, the 
Teochiu were 56% of the total Chinese population, while the Hakka, 
Hainanese and Cantonese were 16%, 12% and 7% of total Chinese 
population, respectively.55 
 
Content 

“For only one baht a day every month, you can 
enjoy news, drama, music, story, and education”.  

----Advertisement from Thai Rediffusion 
  
 It can be seen from this slogan that Rediffusion produced a variety 
of programmes. In fact, some Rediffusion’s programmes were derived 
from external sources such as Hong Kong, which allowed urban 
Chinese in Bangkok to participate in the evolving modern Chinese 
culture of the time. 
 As the slogan suggests, Rediffusion’s programmes can be grouped 
as follows: First, news reports: every day, Rediffusion collected news 
from big news agencies and compiled international and local news in 
the morning, noon and evening. Sometimes, urgent news was 
immediately relayed, for example, government emergency decrees, fire 
alarms, and international or local emergency incidents. In addition, there 
were also programmes of ‘weekly current affairs’, ‘news from Hong 
Kong’ and ‘news from US’ every weekend.  
                                                      
54 There were around 80 radio stations broadcast in Thai in the early 1960s. See 
United States Information Service, Communication Fact Book Thailand, 23. 
55 Skinner, Chinese Society in Thailand, 212. 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

 Second, storytelling: there were several storytellers on 
Rediffusion. Most contents were about religion, history, Wuxia and 
folktales, which appealed to a large segment of varying age groups of 
listeners.56  
 Third, education: there were several educational programmes, 
such as Chinese and English classes, family and housewife, guide to 
Thailand, and a sort of Chinese Buddhist sermon. English classes were 
known as ‘Global English’ programmes, with English textbooks being 
sold for five baht to Rediffusion’s English learners.57  
 Fourth, dramas: which were some of the most favorite 
programmes for the Bangkok populace.58 There were three drama 
troupes in Thai Rediffusion: Namtiang, Bangkok and Liyi. (1) 
Namtiang (Nantian – Southern sky) drama troupe usually broadcast 
modern radio plays. Zheng Yingnian, a Chinese section deputy-head of 
Thai Rediffusion, was a head and a playwright of this troupe. (2) 
Bangkok drama troupe managed by Hu Yi, a Chinese section head of 
Thai Rediffusion, regularly broadcast Teochiu operas and dramas 
adapted from Chinese classics. (3) Li-ngow (Liyi – Beautiful art) drama 
troupe’s programmes laid stress on folktales, martial arts, and thrilling 
stories. This troupe was managed by a storyteller of Thai Rediffusion, 
Chen Jingyan. 
 Finally, music: the Chinese in Thailand longed for their hometown 
arts and music. Thus, Rediffusion provided a variety of music 
programmes, such as Teochiu music and opera, Cantonese music and 
opera, Peking opera, Huangmei Opera, Shaoxing Opera, Hakka folk 
song, Hainan music, Taiwanese opera and pop music. Moreover, 
Rediffusion held “White Lion Cup” Chinese singing contests on 
Chinese pop songs every Sunday from 1966 to 1969.59 This singing 
contest attracted a large number of young Chinese participants.60  
 Despite a variety of programmes, Thai Rediffusion depended 
considerably on drama and music. The sources of drama and music 
                                                      
56 Manit, “On the Air”.  
57 Sin Sian Yit Pao, March 29, 1969 (in Chinese).  
58 “The Story of on Air Drama and on Air Soundtrack”, 15 (in Chinese). 
59 Sin Sian Yit Pao, June 13, 1966 (in Chinese). 
60 Xie Zengtai, “A Summary of Rediffusion Singing Contest”, 39-43 (in Chinese).  



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

programmes, perhaps including storytelling, can be divided into two 
types: traditional and modern.  
 Traditional sources refer to stories from Chinese history, ancient 
Chinese literature, a variety of Chinese operas, Chinese fairy tales and 
folktales. These traditional materials have been widely circulating in 
China since the past, and some of them have become popular in 
Thailand. Thai Rediffusion used these materials to produce drama on 
air, for example, San Guo or Samkok (the Romance of Three 
Kingdoms), Xishi yu Fanli (the Beauty Xishi), Chang-e ben yue 
(Chang-e Flying to the Moon), Xixiang Ji (the Romance of the West 
Chamber), Mudan Ting (the Peony Pavilion), and Yangjia Jiang (Yang 
Warrior Family).61 Such materials reflect traditional Chinese 
perceptions, notions or values that the Chinese, whether in China or 
overseas, adore. As such, the notion of ‘the wit and the beauty’ in Xishi 
yu Fanli, Mudan Ting and Xixiang Ji shows love between a young 
beautiful woman and a wise handsome scholar. San Guo demonstrates 
brotherhood friendship among Liu Bei, Guan Yu and Zhang Fei, 
especially Guan Yu who becomes a warrior god in traditional Chinese 
culture worshiped by the ethnic Chinese. Yangjia Jiang demonstrates 
the value of loyalty through emphasizing the great warriors’ sacrifice 
for their leaders and kingdoms. A folktale such as Chang-e ben yue 
shows Chinese myth or belief that the moon was occupied by a woman 
named Chang-e and her rabbit. 
 Moreover, traditional sources also include folk culture of ethnic 
Chinese speech groups. For example, music programmes in Teochiu 
dialect Guochae (Gece in Mandarin) featured Teochiu folk culture. 
Guochae was a traditional rhyme-verse singing popular among the 
Teochiu people. Having fixed rhyme based on Teochiu fifteen sounds, 
each sentence of Guochae had five or seven words, sometimes three 
words connecting four words. It sounded like reading poetry when 

                                                      
61 The mentioned dramas appear in lists of dramas in Zheng, “Chinese Broadcasting 
Radio in Thailand”, 388 (in Chinese); Li Yi, “Destiny of Me and Rediffusion”, 51 (in 
Chinese). 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

singing Guochae.62 Teochiu Guochae was a sort of storytelling. Some 
stories were derived from ancient romantic fiction such as 
Zaishengyuan (Patch of Blue); some were Teochiu created stories, such 
as Shuangbaiyan (Pair of White Swallows).63 Most stories were about 
‘joys and sorrows, partings and reunions’ or ‘anger and grief, joy and 
happiness.’ This is why Guochae was popular among elderly Chinese 
woman. However, Guochae was criticized for its old-fashion and 
outdated content. Therefore, Thai Rediffusion adapted up-to-dated 
stories to make Guochae more understandable.64 
 In addition to traditional materials, there were certain non-
traditional or modern sources from Hong Kong and Taiwan that began 
to flourish during the 1960s and 1970s, including romance fictions, 
Wuxia (martial arts) films and pop music, which became enormously 
popular among the overseas Chinese. Many works of romance fiction 
were adapted to Thai Rediffusion modern dramas, especially those 
written by Qiongyao – a famous female Taiwanese writer of romance 
fiction since the 1960s, including Jidu xiyang hong, Caiyun, Tingyuan 
shenshen, Yanyu mengmeng, Yilian youmeng, Xin you qianqian jie, Wo 
shi yi pian yun, Zai shui yi fang. According to Li Yi, a playwright of 
Thai Rediffusion, there are several reasons why many works of 
Qiongyao’s fictions were popular in drama programmes. First, 
Qiongyao’s fiction was about love and romance, a universal theme easy 
to understand, especially for women. In addition, Qiongyao’s works 
were fascinating, including her writing technique. Qiongyao was very 
good at telling a story as she could turn an ordinary story into a 
touching one. Moreover, the Qiongyao series were inexpensive; a 
volume cost only three baht, but could be adapted into 6-7 episodes. 
Finally, her fiction had many conversations. Therefore, it was 
convenient to write scripts as characters usually showed their emotions 
through the dialogue.65  

                                                      
62 Baren, “On Warning Guochae”, 33 (in Chinese). Wanna Nawikamul, interview by 
author, 9 May 2009, Nakhon Pathom, Thailand. Wanna noted that although she did 
not understand Chinese, she could remember Guochae for its beautiful rhythm.  
63 Banxiao, “A Visit to Guochae Lead Singers”, 36-37 (in Chinese). 
64 Baren, “On Warning Guochae”, 33 (in Chinese). 
65 Li Yi, “Destiny of Me and Rediffusion”, 50-51 (in Chinese). 



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

 In addition to romance fictions, Wuxia novels were important 
materials in Rediffusion broadcasts, especially those adapted from 
works of Jinyong – one of the greatest Wuxia fiction writers. First 
serialized in Chinese newspapers in Hong Kong, Jinyong’s Wuxia 
novels soon gained much popularity and were adapted into films, as 
well as TV series that have been popular worldwide. Because of the 
great demand, Thai Rediffusion regularly circulated advertisements and 
movie songs of Wuxia films that were also enormously popular among 
the Bangkok populace. For example, one of Jinyong’s classics ‘Shediao 
Yingxiong Zhuan’ (The Brave Archer), first adapted into film in 1958 
and screened in Thai cinemas a few years later, was a big hit such that 
Thai Rediffusion received letters from listeners to broadcast movie 
songs more regularly.66 
 Apart from fiction, Chinese pop music, especially from Hong 
Kong was also a modern source for Thai Rediffusion as Rediffusion 
incorporated these materials to produce many programmes. This will be 
discussed in the following section.  
 
Modern Chinese Entertainment Culture 
 That the sources of Rediffusion’s programmes were derived from 
Hong Kong and Taiwan, to some extent, presents limitations to the 
study of the Chinese community in Thailand during the Cold War. 
Earlier literature on the Chinese in Thailand seems to demonstrate that 
the Chinese in Thailand were discouraged to have connections with the 
PRC because of the government’s policy and international trend. In fact, 
early literature depicts the Chinese society in Thailand as a standalone 
unit and emphasizes the role of pro-assimilation policies and the 
influence of Western powers, such as the US. In so doing, most 
scholarship appears to pay little attention to or even neglects the 
relationship between the Chinese in Thailand and the Chinese-speaking 
world in a wider context than the PRC. Moreover, it seldom questions 
that while there was an absence of materials from the PRC, the Chinese 
in Thailand tried to bypass this route and search for other ways of 

                                                      
66 Suthi Tejawiriyataweesin, interview by author, 6 May 2009, Bangkok, Thailand. 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

accessing alternative “Chinese” materials. Regarding this point, Skinner 
made an exceptional and provocative statement that Hong Kong 
became a model of Chinese cultural production for the Chinese middle 
class in Bangkok. He further elaborated: 
 

The backbone and exemplar of the [Chinese middle] class is, 
of course, the Chinese businessman, and the major class interests 
are commercial wealth and the maintenance of the Chinese way of 
life. It is this class which supports and fights for the system of 
private Chinese schools and which maintains the closest ties with 
China and Chinese communities elsewhere in Southeast Asia. To 
some extent, it takes upper and middle-class Hong Kong society as 
a model—thoroughly Chinese and yet oriented to the modern 
world.67  

 
 According to Skinner, the ‘Chinese middle class’ in Thailand 
seemed to stay connected with China and Chinese communities 
elsewhere in Southeast Asia. In this sense, it can be said that Thai 
Rediffusion was able to provide alternative Chinese materials for the 
Chinese in Thailand from the Chinese-speaking world as much of the 
Thai Rediffusion programmes introduced and incorporated some 
external sources from Hong Kong and Taiwan that were also circulated 
in other Chinese communities in Southeast Asia.  
 For example, Thai Rediffusion supported the import of modern 
Teochiu opera troupes from Hong Kong to have live performances in 
Bangkok, which gave rise to the revival in popularity of Teochiu operas 
in Bangkok in the mid 1960s. Teochiu opera was said to be one of the 
important forms of entertainment since the prewar decades. In the 
1950s, Teochiu opera became hard hit by the rise of Teochiu dialect 
cinema; as a result, no opera house was willing to have performances of 
Teochiu opera all year round. However, when Hong Kong’s Xintiancai 
opera troupe was invited to perform in Bangkok in 1966, the opera 
house was filled to capacity for a couple of months. This visit of Hong 
Kong’s Xintiancai opera troupe was supported and promoted by Thai 

                                                      
67 Skinner, Chinese Society in Thailand, 308.  



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

Rediffusion. In so doing, Thai Rediffusion had Xintiancai opera 
troupe’s performances broadcasts live and did talk shows on publicity.68 
After the success of the Xintiancai opera troupe, other opera troupes 
from Hong Kong were invited to give performances in Bangkok, such 
as Shengyi opera troupe69 and Lesheng opera troupe.70 It is said that the 
performances of modern Teochiu opera troupes from Hong Kong was 
better than those of Bangkok in the old days in several aspects, such as 
actors, backdrops, dialogue and costumes.71  
 Another instance of modern Chinese materials from Hong Kong 
introduced by Thai Rediffusion was Chinese pop music. Hong Kong 
pop music began to loom large because of the flourishing of the 
entertainment and commercial industry.72 Since Hong Kong was an 
open society, it attracted people of different backgrounds from different 
places. People, regardless of their origins, could make their entrance to 
entertainment circles in Hong Kong.73 For example, pop singers such as 
Wong Ching Yuen (Huang Qingyuan), a Singaporean Chinese, Poon 
Sow Keng (Pan Xiuqiong), born in Macau and grew up in Malaya, 
Rebecca Pan (Pan Dihua), born in Shanghai and moved to Hong Kong 
in 1949, were able to gain great achievement in Hong Kong. Of many 
pop singers who came to Hong Kong to develop their careers, it is 
worth pointing out Teresa Teng (Deng Lijun), who was a famous and 
influential icon of Chinese pop music in the 1970s-1980s. Although 
Teng was born and made her debut in Taiwan, she also came to Hong 
Kong to expand her success to other regions including Southeast Asia 
and Japan. The impact of her music has been far-reaching in Chinese 
communities across the globe; it is often said that wherever there are the 
Chinese, there are Teng’s songs. 
 Chinese pop music from Hong Kong was very popular among the 
young audience of Thai Rediffusion. This led the Thai Rediffusion 

                                                      
68 “Portraits of Hong Kong Artists Giving Perfamance in Thailand and Visiting 
Rediffusion”, 10-11 (in Chinese). 
69 Rediffusion Magazine 3, 6 (in Chinese). 
70 Sin Sian Yit Pao, February 22, 1969 (in Chinese).  
71 Rediffusion Magazine 2, 37 (in Chinese). 
72 Wong, “Development, Rise and Decline of Cantonese Pop Songs”, 7 (in Chinese).  
73 Wong, “Development, Rise and Decline of Cantonese Pop Songs”, 7 (in Chinese).  



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

Company to hold singing contests called “White Lion Cup” (
) every Sunday. The singing contests made live broadcast for several 

years (1966-1969). Music of pop singers aforementioned was 
compulsory in singing contests for their immense popularity, such as 
Wong Ching Yuen’s ‘Nanren de yanlei,’ ‘Manli’ and ‘Kujiu Manhuai’; 
Poon Sew Keng’s ‘Qingren de Yanlei’ and ‘Suoluohe zhiwan’; and 
Rebecca Pan’s ‘Qingren Qiao’ and ‘Meigui Meigui wo ai ni’.74 In 
addition, competition songs such as ‘Yelaixiang,’ ‘Heri jun zailai’ and 
‘Meigui Meigui wo ai ni’ were covered by Teresa Teng in the 1970s, 
and made them her famous classics worldwide, including Thailand.75 A 
veteran Sino-Thai journalist, also a Thai Rediffusion fan, Liu Zhenting 
noted that people need to thank Teresa Teng for her music. He heard a 
music figure in Bangkok pointed out: “Without Teng, I was afraid that 
no one in Thailand would inherit Chinese songs.” Moreover, Liu further 
elaborated: “the Chinese in Thailand who can still recall their 
childhood, when Chinese songs gleamed in the streets of Bangkok, 
should also be grateful for Rediffusion for sharing Chinese songs with 
everyone.”76 
 The emergence of Hong Kong – ‘thoroughly Chinese yet oriented 
to the modern world’ – into the urban culture in Chinese society in 
Bangkok as seen in Thai Rediffusion was a result of the fascination with 
Hong Kong as a hub of modern Chinese entertainment culture. The 
absence of the PRC from the world, as the PRC pursued a closed-door 
policy in foreign affairs, made the overseas Chinese unable to have 
direct contact with the PRC, on the one hand. On the other hand, the 
characteristics of Hong Kong that Skinner suggests – ‘thoroughly 
Chinese yet oriented to the modern world’ – seemed attractive to the 
Chinese, as it conveys a sort of modern entertainment culture that the 

                                                      
74 Full lists of competition songs of each week can be found in Xie Zengtai, “A 
Summary of Rediffusion Singing Contest”, 42-43 (in Chinese). 
75 In fact, ‘Yelaixiang,’ ‘Heri jun zailai’ and ‘Meigui Meigui wo ai ni’ were first 
circulated in Shanghai in the 1930s-1940s and later became well known among the 
Chinese in Southeast Asia. Since the 1970s, Teng covered these songs and made them 
popular again. 
76 Liu, “Music circles in Bangkok recalling Deng Lijun” (in Chinese).  



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

Chinese overseas appreciated.77 Therefore, it is understandable that a 
Chinese radio station that focused on entertainment such as Rediffusion 
would incorporate Hong Kong in its source of programmes. 

 
Goodbye, Thai Rediffusion  
 Rediffusion ended its service on 31 August 1982, having served 
the Chinese community in Thailand since 1956. In fact, Rediffusion had 
lost its popularity dramatically since the late 1970s. The end of Thai 
Rediffusion marks the end of the Cold War era in Southeast Asia, with 
the world’s international relations stepping into a new phase. One of the 
crucial moments of this new phase was when the US dramatically 
shifted its foreign policies towards the PRC. In 1972, the President of 
the United States, Richard Nixon, visited the PRC. Later, the PRC and 
the US announced in December of 1978 that the two governments 
would establish diplomatic relations on 1 January 1979. The US and the 
PRC rapprochement changed the world, including Thailand’s foreign 
policies. The Thai government reopened diplomatic relations with the 
PRC in 1975. As a result, the new relationship between Thailand and 
the PRC allowed the Thai media to explore the PRC.78 The opening of 
Thai media to the PRC, to some extent, offered more space and choices 
of information on China and elsewhere; it gradually replaced Thai 
Rediffusion which once functioned as a channel for the Chinese in 
Thailand to maintain ties with the Chinese-speaking world.  
 Another important factor indirectly causing the decline of Thai 
Rediffusion was the audience.79 As highlighted, most Rediffusion 
audience listened to Chinese programmes. Therefore, listeners speaking 
the Chinese language, whatever Chinese dialects, were a pillar of 
Rediffusion’s broadcast. However, due to government’s pro-
assimilation policies for several decades, most descendants of the 
                                                      
77 In fact, not only Rediffusion in Thailand, but also Rediffusion in Singapore adopted 
sources from Hong Kong, such as narrations of Jinyong’s Wuxia novels on air. June 
Cheong, “Redi-Rection,” The Strait Times, February 12, 2006. 
78 Disaphol, The Chinese émigrés of Thailand in the Twentieth Century, 88-89.  
79 Shortly before ending its service in 1982, Thai Rediffusion increased the monthly 
fee from 50 to 100 baht because of the diminution of subscriptions. Suthi 
Tejawiriyataweesin, interview by the author, 6 May 2009, Bangkok, Thailand. 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

Chinese in Thailand were losing their ability in the Chinese language, 
especially writing.80 In fact, the Chinese descendants speak, read and 
write Thai and therefore, paradoxically, are relearning Chinese culture, 
and reviving their ethnic consciousness through the medium of the Thai 
language.81 As a result, an older generation literate in Chinese has gone, 
while a younger generation illiterate in Chinese has risen. As the 
younger generation is no longer Chinese literate, the number of 
audience with such skills is decreasing significantly every day. The lack 
of audience for Rediffusion, therefore, can be considered an indirect 
factor accelerating the decline of Rediffusion in Thailand and its end in 
1982. 
 In addition to the aforementioned causes, the end of Rediffusion 
lies in Thai Rediffusion Company’s internal factors. Thai TV Company, 
as the largest shareholder of Rediffusion, closed on 8 April 1977.82 
Meanwhile, with more exciting technology and entertainment, the 
flourishing television industry in the early 1980s outshone the outdated 
radio stations. Because of the lack of financial support from the largest 
shareholder and the popularity of television, and despite Thai 
Rediffusion Company’s insistence on broadcasting for another few 
years, it eventually ended its service in 1982.83 

 
Conclusion  
 To some extent, Thai Rediffusion was a Chinese broadcasting 
radio station that resulted from the Cold War decades. For the Thai 
government, the making of Rediffusion in Thailand was at first another 
attempt to prevent communist influences. Despite being a semi-private 
enterprise supposed to serve the government, Rediffusion became a 
cultural front of Chinese entertainment for the Chinese in Thailand. 
                                                      
80 Kasian, “Imagined Uncommunity”, 86.  
81 Kasian, “Imagined Uncommunity”, 86.  
82 MC CRF Thai TV Company 1934/2520 (in Thai). Thai TV Company was 
established in 1955 and closed in 1977. Its hitherto organization and property were 
transferred to the newly established governmental company ‘Mass Communication of 
Thailand’, known as MCOT today.  
83 MC CRF Thai Rediffusion Company 11356/2525 (in Thai). Thai Rediffusion 
Company underwent bankruptcy in November 1982.  



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

When relationship with the PRC was discouraged, Thai Rediffusion 
performed a vital role by connecting Chinese communities in Thailand, 
especially the Chinese community in Bangkok, to the Chinese-speaking 
world with its broadcast programmes. In so doing, Thai Rediffusion 
incorporated modern sources of Chinese entertainment culture, which 
were also circulated in other Chinese communities, to the Chinese 
society in Bangkok. Thai Rediffusion supported the import of modern 
Teochiu opera troupes from Hong Kong to Bangkok, which gave rise to 
the revival in popularity of Teochiu operas in Bangkok in the mid 
1960s. Moreover, it introduced a variety of Chinese pop music from 
Hong Kong to young audiences in Bangkok. Therefore, it can be said 
that the emergence of Thai Rediffusion to Chinese society in Thailand 
in the postwar decades was more than “a partisan, bigotry-inspired 
reason for allowing the company to expand.”84 

 
References 
Primary Sources 
From the National Archives of Thailand ( ) 

(abbreviated as NA): Office of Prime Minster ( ) 
( .) (abbreviated as OPM). 

From Company Registration File at Department of Commercial 
Registration ( ), Ministry of Commerce (

), Thailand (abbreviated as MC CRF): Thai Rediffusion 
Company ( ). 

Encyclopedia on the Overseas Chinese in Thailand  ( ). 
Bangkok: Witthayakon, 1966. (In Chinese). 

Newspapers and Periodicals: 

Bangkok Post 

Rediffusion Magazine ( )  

Sin Sian Yit Pao ( ) 

The Strait Times 
                                                      
84 Manit, “On the Air”.  



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

Interviews: 

Wanna Nawikamul [  ]. Interview by the author. 9 May 
2009, Nakhon Pathom, Thailand. 

Suthi Tejawiriyataweesin [  ]. Interview by the author. 6 
May 2009, Bangkok, Thailand. 

Zheng Yingnian [ ]. Interview by the author. 26 May 2009, 
Bangkok, Thailand. 

 

Secondary Sources 

Amporn Samosorn [  ]. “The Evolution of Thailand’s 
Broadcasting Radio Service [

].” The 68th Anniversary of Broadcasting Day [
]. Bangkok: Public Relations Department, 1998. 1-7. 

(In Thai). 

Banxiao [ ]. “  (A Visit to Guochae Lead 
Singers)”. (Rediffusion Magazine 
(New Year Edition)), 1969: 36-37. (In Chinese). 

Baren [ ]. “  (On Warning Guochae).” 
(Rediffusion Magazine (New Year Edition)), 

1969: 33. (In Chinese). 

BBC. “The BBC History.” June 26, 2013 <http://www.bbc.co.uk/ 
historyofthebbc/wherenext/ index.shtml#1>. 

“Brief Introduction to Thai Rediffusion ( ).” 
Rediffusion Magazine 1 ( ), 1966. 12. (In 
Chinese). 

Disaphol Chansiri. The Chinese émigrés of Thailand in the Twentieth 
Century. Youngstown, N.Y.: Cambria Press, 2008. 

Hong Lin [ ]. “  (A Short History of Chinese 
Newspapers in Thailand).” Sin Sian Yit Pao. March 8, 2002. (In 
Chinese). 



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

June Cheong. “Redi-Rection.” The Strait Times. February 12, 2006. 

Kasian Tejapira. “Imagined Uncommunity: The Lookjin Middle Class 
and Thai Official Nationalism.” Essential Outsiders: Chinese and 
Jews in the Modern Transformation of Southeast Asia and Central 
Europe. Ed. Daniel Chirot and Anthony Reid. Seattle: University 
of Washington Press, 1997. 75-98. 

Kasemchai Nitiwanakun. “Chinese Opera.” Bangkok Post. November 
15, 1970.  

Li Yi [ ]. “  (Destiny of Me and 
Rediffusion).” (Bygone Random Thoughts). Bangkok: 
Bayin Chubanshe, 2000. 47-52. (In Chinese). 

Liu Zhenting [ ]. “  (Music circles in 
Bangkok recalling Deng Lijun).”  (Asiaweek), June 14, 
2009. June 26, 2013 <http://tieba.baidu.com/p/633678811>. (In 
Chinese) 

Manit Jeer. “On the Air.” Bangkok Post. November 15, 1970.   

McDaniel, Drew O. Broadcasting in the Malay World. Norwood NJ: 
Ablex Pub, 1994. 

“Portraits of Hong Kong Artists Giving Perfamance in Thailand and 
Visitng Rediffusion [ ].” 

(Rediffusion Magazine 1), 1966. 10-11. (In Chinese). 

Sa-ngiam Phaothongsuk [  ]. “
 (The History of Broadcasting in Thailand).” 
 (The 60th Anniversary of Broadcasting Day). 

Bangkok: Public Relations Department, 1990. 16-27. (In Thai). 

Skinner, G. William. Chinese Society in Thailand: An Analytical 
History. Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1957. 

Skinner, G. William. Leadership and Power in the Chinese Community 
of Thailand. Ithaca, N.Y.: Published for the Association for Asian 
Studies by Cornell University Press, 1958. 



  Rediffusion 

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

Smith, Harvey Henry and American University (Washington D.C.) 
Foreign Areas Studies Division. Area Handbook for Thailand. 2d 
rev. ed. Washington: For sale by the Supt. of Docs., U.S. Govt. 
Print. Off., 1968. 

Somchai Wiriyabanditkun [  ]. “  : The  First 
Tycoon (Suriyon Raiwa: The First Tycoon).”  
(Manager Magazine). 49 (October 2006): 32-54. (In Thai). 

Suehiro, Akira. Capital Accumulation in Thailand, 1855-1985. Tokyo: 
The Centre for East Asian Cultural Studies, 1989. 

“The Story of on Air Drama and on Air Soundtrack [
].” (Rediffusion Magazine 1), 

1966. 15. (In Chinese). 

Ubonrat Siriyuvasak. “Radio Broadcasting in Thailand: The Structure 
and Dynamics of Political Ownership and Economic Control.” 
Media Asia 19 (1992): 92-99. 

United States Information Service. Communication Fact Book 
Thailand: USIS Research and Reference Service, 1963. 

United States Information Service. Cross-Section Survey of 
Communications in Thailand. Bangkok: USIS Research Division 
Office, 1964. 

U-ran Nuengchamnong [  ]. :  –  (Mass 
Media: Radio-TV), 2nd ed. Bangkok: Aksonbanthit, 1977. (In 
Thai). 

Wong, Jum-sum James. “  
(Development, Rise and Decline of Cantonese Pop Songs).” PhD 
diss., Hong Kong University, 2003. (In Chinese). 

Wyatt, David K. Thailand: A Short History. Bangkok: O.S. Printing 
House, 1984. 

Xie Zengtai [ ]. “A Summary of Rediffusion Singing Contest [
].”  (Rediffusion 

Magazine (New Year Edition)), 1969. 39-43. (In Chinese). 



Kornphanat Tungkeunkunt   

Rian Thai : International Journal of Thai Studies Vol. 6/2013 

   

Zheng Yingnian [ ]. “  (Chinese Broadcasting 
Radio in Thailand).”  (Sino-Thai Studies) April (2005): 
385-390. (In Chinese). 


